Eksploatacja helikopterów wiąże się z wieloma aspektami technicznymi, które mają bezpośredni wpływ na komfort, bezpieczeństwo oraz koszty użytkowania. Paliwo – jako jeden z kluczowych elementów działania maszyn latających – stanowi temat wart szczególnej uwagi. W artykule przybliżamy, jak wygląda kwestia tankowania, spalania oraz kosztów paliwa na przykładzie modeli helikopterów z floty Helinat: Robinson R44, Robinson R66 oraz Airbus H130 (Eurocopter EC130).

Czym się tankuje helikopter?

W zależności od modelu helikoptera – a konkretnie typu silnika – używa się różnych rodzajów paliwa.

Najczęściej są to:

  • AvGas (Aviation Gasoline)
    • AvGas 100LL (Low Lead): Niskoołowiowa benzyna lotnicza stosowana głównie w helikopterach tłokowych, takich jak Robinson R22 czy Robinson R44. To najpopularniejszy rodzaj paliwa dla lekkich, tłokowych maszyn.
  • Jet Fuel (Paliwo do silników turbinowych)
    • Jet A-1: Najczęściej stosowane paliwo w helikopterach takich jak Robinson R66, Airbus H130 (Eurocopter EC130). Jest szeroko dostępne i używane w przemyśle lotniczym na całym świecie. Ma niską temperaturę zamarzania, co sprawia, że jest idealne do lotów w różnych warunkach atmosferycznych.

Ile kosztuje paliwo do helikoptera?

Cena paliwa lotniczego różni się w zależności od regionu, ale szacunkowo (stan na wrzesień 2024) można podać, że:

  • AvGas 100LL: W Polsce cena za litr AvGas 100LL wynosi średnio 12,37 zł;
  • Jet A-1: Koszt litra Jet A-1 to średnio 7,28 złotych, co czyni go bardziej ekonomicznym w dłuższej perspektywie, zwłaszcza w przypadku turbinowych modeli helikopterów.

Na cenę paliwa, oprócz kosztu samego surowca, składają się także akcyza, opłata paliwowa i podatek VAT.

Ile pali helikopter na 1 godzinę lotu?

W przypadku maszyn znajdującej się we flocie Helinat, statystyki wyglądają następująco:

  • Robinson R44: Ten lekki helikopter zużywa około 55 litrów AvGas 100LL na godzinę lotu, co czyni go jednym z bardziej ekonomicznych modeli w swojej klasie.
  • Robinson R66: Helikopter turbinowy, wyposażony w silnik Rolls-Royce RR300, zużywa około 85 litrów Jet A-1 na godzinę lotu.
  • Airbus H130 (Eurocopter EC130): ten największy z posiadanych przez Heliat helikopterów turbinowych o dużych możliwościach, spala około 180 litrów Jet A-1 na godzinę, w zależności od warunków lotu i obciążenia.

Ile paliwa wchodzi do helikoptera?

Pojemność zbiornika paliwa zależy od konstrukcji helikoptera i jego przewidywanego zasięgu. Helikoptery użytkowane przez Helinat mają następujące pojemności:

  • Robinson R44: Zbiornik paliwa tego modelu mieści 176 litrów AvGas 100LL, co wystarcza na 3 godziny lotu,
  • Robinson R66: Posiada zbiornik na 279 litrów paliwa Jet A-1, co zapewnia 3 godziny lotu,
  • Airbus H130 (Eurocopter EC130): Ten model mieści aż 538,7  litrów Jet A-1, co wystarcza na 3 godziny lotu.

Na jakim paliwie latają helikoptery z floty Helinat?

Tak jak wcześniej wspomniano, we flocie Helinat znajdują się dwa główne typy paliwa stosowane w helikopterach. Są to:

  • AvGas 100LL: To niskoołowiowa benzyna lotnicza stosowana w helikopterach tłokowych, takich jak Robinson R44. Jest szeroko dostępna na większości lotnisk.
  • Jet A-1: Paliwo stosowane w turbinowych helikopterach, takich jak Robinson R66 i Airbus H130. Jet A-1 jest bardziej wydajnym paliwem o wyższej gęstości energetycznej.

Podsumowanie

Eksploatacja helikopterów wymaga znajomości specyfiki paliwowej i kosztów związanych z paliwem. Modele takie jak Robinson R44, R66 i Airbus H130 oferują różne poziomy zużycia paliwa oraz zasięgu, co pozwala na dopasowanie odpowiedniego modelu do potrzeb klientów, czy to w zakresie szkoleń, lotów widokowych, czy transportu powietrznego.

Warto także przeczytać: