W Polsce podobnie jak w innych krajach, lotnictwo jest ściśle regulowane przez przepisy krajowe oraz międzynarodowe, które mają na celu zapewnienie bezpieczeństwa. Konkretne wymogi nakładane na pilotów – od uzyskania odpowiednich licencji, przez spełnienie warunków medycznych, aż po regularne szkolenia i egzaminy są jak najbardziej uzasadnione. Każdy lot, niezależnie od jego celu, musi odbywać się zgodnie z obowiązującymi przepisami, które określają, gdzie, kiedy i w jakich warunkach można wznieść się w powietrze.
Jaka jest różnica między helikopterem a śmigłowcem? – odpowiadamy
Różnica między helikopterem a śmigłowcem jest głównie językowa, a nie techniczna. Oba terminy odnoszą się do tego samego rodzaju statku powietrznego – maszyny, która dzięki głównemu wirnikowy potrafi startować i lądować pionowo, unosić się w miejscu oraz latać w dowolnym kierunku.
Helikopter to określenie pochodzące z języka greckiego, które dosłownie można przetłumaczyć jako ,,wirujące skrzydło”. Natomiast śmigłowiec to polskie, bardziej nowoczesne i formalne określenie tego samego typu pojazdu lotniczego, używane często w dokumentach oficjalnych i literaturze technicznej.
Podsumowując, helikopter i śmigłowiec to synonimy, a ich stosowanie zależy od kontekstu i upodobań. W każdej sytuacji jest jednak prawidłowe.
Jak zostać pilotem śmigłowca i jakie wymagania należy spełnić?
Do zawodu pilota niezbędne są odpowiednie predyspozycje. Dlatego, zanim wybierzesz się na szkolenie, warto wybrać się na lot zapoznawczy. Szkolenie składa się z części teoretycznej i praktycznej. Niezbędne jest również okazanie dokumentacji medycznej w odpowiedniej klasie. Następnie można przystąpić do egzaminów na licencjonowanego pilota. Rozporządzenie Komisji UE nr 1178/2011 z 3 listopada 2011 r. określa wymagania techniczne i procedury administracyjne, które odnoszą się do załóg w lotnictwie cywilnym.
Wyróżniamy kilka różnych licencji na pilotowanie, które różnią się zakresem posiadanych uprawnień.
Licencja pilota turystycznego śmigłowcowego PPL(H) umożliwia pełnienie roli pilota dowódcy lub drugiego pilota również w niekomercyjnych lotach. Najszerszy zakres wiedzy i umiejętności daje licencja na zawodowego pilota CPL(H), która pozwala na znalezienie pracy jako pilot śmigłowca w różnorodnych akcjach specjalistycznych.
Ile kosztuje licencja na latanie helikopterem? Jest to inwestycja w wysokości kilkuset tysięcy złotych, co wynika przede wszystkim z kosztownej eksploatacji maszyny. Certyfikowane przez Urząd Lotnictwa Cywilnego placówki umożliwiają rozpoczęcie szkoleń na pilota helikoptera.
Kto może ubiegać się o licencję pilota?
Osoby ubiegające się o licencję zawodowego pilota oprócz odpowiedniego szkolenia oraz zdania wymaganych egzaminów teoretycznych i praktycznych, muszą mieć ukończone 18 lat. Jeśli chodzi o kwestie zdrowotne, wymagane jest uzyskanie orzeczenia lekarskiego klasy II (licencje turystyczne) lub klasy I (licencja zawodowa).
Co grozi za latanie helikopterem bez uprawnień?
Bez ważnej licencji zabronione jest wykonywanie jakichkolwiek czynności lotniczych. Wyjątkiem jest szkolenie i odbywanie egzaminu praktycznego. Za brak ważnej licencji uprawniającej do kierowania statkiem powietrznym grozi kara od roku do 10 lat pozbawienia wolności.
Przeczytaj także: